Een appje van je kind in geldnood kan nep zijn
Zo herken je fraude
Een noodkreet via app of social media: iemand die je dierbaar is heeft geld nodig. Je voelt je bezorgd en schuldig als je niet meteen helpt. Herken die acute bezorgdheid – het kan wijzen op fraude.
Zo herken je fraude
Een noodkreet via app of social media: iemand die je dierbaar is heeft geld nodig. Je voelt je bezorgd en schuldig als je niet meteen helpt. Herken die acute bezorgdheid – het kan wijzen op fraude.
Zo voorkom je fraude
Maak nooit zomaar geld over
- Bel naar het bij jou bekende nummer en controleer het verhaal.
- Maak afspraken met bekenden over hoe je contact opneemt als je ooit echt in (geld)nood zit. Tip: doe dat via een echt (video)gesprek. En onthoud: elkaar niet gesproken? Dan ook niets betalen.
- Scherm je social media-accounts af voor onbekenden. Denk hierbij aan je (profiel)foto, status-updates, foto’s, telefoonnummer of e-mailadres. Zo kunnen oplichters je gegevens minder makkelijk misbruiken.
- Zet tweestapsverificatie aan voor WhatsApp. Ga naar ‘Instellingen’ en klik op ‘Account’ en kies ‘Verificatie in twee stappen’. Je moet dan een extra code invoeren bij het activeren van WhatsApp op een nieuwe telefoon. Zo kunnen oplichters jouw WhatsApp-account niet zomaar overnemen.
Meld het direct bij je bank
- Help mee om criminelen te stoppen door verdachte appjes met daarin betaallinks of een IBAN waar je naar moet overboeken direct te melden bij de bank. Op Meld fraude – Veilig Bankieren vind je het overzicht van de contactgegevens van de banken.