Hulpvraagfraude

Een appje van je kind in geldnood kan nep zijn

Zo herken je fraude

Soms is het een appje, maar het kan ook een berichtje via social media zijn. Een noodkreet: ‘wil je snel even iets voorschieten, want ik kom in de problemen als ik nu niet betaal!’. Het berichtje komt van je zoon, dus maak je meteen even geld over. Of toch niet?    

Zo voorkom je fraude

Maak nooit zomaar geld over

  • Bel naar het bij jou bekende nummer en controleer het verhaal. 
  • Maak afspraken met bekenden over hoe je contact opneemt als je ooit echt in (geld)nood zit. Tip: doe dat via een echt (video)gesprek. En onthoud: elkaar niet gesproken? Dan ook niets betalen. 
  • Scherm je social media-accounts af voor onbekenden. Denk hierbij aan je (profiel)foto, status-updates, foto’s, telefoonnummer of e-mailadres. Zo kunnen oplichters je gegevens minder makkelijk misbruiken. 
  • Zet tweestapsverificatie aan voor WhatsApp. Ga naar ‘Instellingen’ en klik op ‘Account’ en kies ‘Verificatie in twee stappen’. Je moet dan een extra code invoeren bij het activeren van WhatsApp op een nieuwe telefoon. Zo kunnen oplichters jouw WhatsApp-account niet zomaar overnemen.

Meld het direct bij je bank

  • Help mee om criminelen te stoppen door verdachte appjes met daarin betaallinks of een IBAN waar je naar moet overboeken direct te melden bij de bank. Op Meld fraude – Veilig Bankieren vind je het overzicht van de contactgegevens van de banken.